TalentStad Beroepscolleg Zwolle: ‘De school is er voor me en zoekt hulp als dat nodig is’

‘Wat de school doet om me goed te laten voelen, is er voor mij zijn en hulp voor mij te zoeken als dat nodig is.’ Dat vertelt Thomas, vierdejaars leerling aan het Zwolse TalentStad Beroepscollege, in een video van MIND Us. TalentStad is door MIND Us uitgelicht als voorbeeld van hoe scholen kunnen bijdragen aan het welbevinden van hun leerlingen. Het beroepscollege zet zich actief in voor de gezonde ontwikkeling van jongeren.

TalentStad Zwolle

Redelijk wat jongeren ervaren mentale druk, en dat merken scholen ook. MIND Us werkt samen met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om scholen te inspireren en ondersteunen bij dergelijke initiatieven. Door de extra middelen die scholen ontvingen uit het Nationaal Programma Onderwijs, kunnen soortgelijke interventies op scholen worden ingezet.

THINK-lessen

Op TalentStad volgen de leerlingen zogenoemde THINK-lessen. ’Dat houdt in dat je leert om aan jezelf en aan anderen te denken’, zegt Thomas. Mentor Puck Eeldering noemt THINK 'een programma op maat dat jongeren sterker maakt', door ze te leren hun gevoelens en gedachten te delen. ‘Dan merken ze dat ze daardoor fijner met elkaar kunnen omgaan, op school, thuis en in hun vrije tijd’. Het doel van deze lessen is om de problemen van jongeren te erkennen en te laten zien hoe ze invloed kunnen hebben op hun eigen gedrag.

De THINK-lessen worden gegeven door een trainer die het inhoudelijke deel doet, en de mentor die het pedagogisch aspect verzorgt. Thomas vertelt dat de lessen gaan over dingen die dicht bij jezelf liggen, en over hoe je je daarbij kunt voelen. ‘We hadden bijvoorbeeld een les over roddelen, en daar leer je dan dat van twee kanten te bekijken. Dat het niet alleen negatief hoeft te zijn, maar dat het juist ook een compliment kan zijn dat ze het over je hebben.’

Mentorgesprekken

De betrokkenheid van de mentor is fijn, vindt Thomas. ‘Die zit altijd bij ons en kent ons dus goed.’ Puck: ‘Dat zorgt voor een veilige sfeer in de klas. THINK biedt daardoor meer openheid en ruimte om je kwetsbaar op te stellen. Blijken er toch dingen gevoelig te liggen, dan wordt dat tussen leerling en mentor besproken, of soms ook in de groep.’ Thomas vindt de - niet verplichte - gesprekken met zijn mentor leuk en gezellig. ‘Soms gaat het over thuis, soms over hoe ik me voel, soms over school. Zo'n gesprek is vaak een grote opluchting voor mij. En wat heel fijn is: het blijft onder ons.’

TEKST IN BEELD: Talentstad – Een goed voorbeeld in het voortgezet onderwijs - MIND Us

TEKST IN BEELD: Thomas, Student Talentstad Zwolle

Thomas: "Hoi, ik ben Thomas.
Ik zit op Talentstad in Zwolle, in klas 4K4, dat is de vierde klas.
Wat de school voor mij doet om me goed te laten voelen, is er altijd voor me zijn en hulp bieden wanneer ik die nodig heb.
Ze hebben zelfs speciale lessen voor ons, genaamd de THINK-lessen. Het doel van deze lessen is om aan jezelf en aan anderen te denken."

TEKST IN BEELD: Puck Eelderink, Mentor en docent Engels

Puck: "THINK is een op maat gemaakt lesprogramma voor onze school dat jongeren helpt om sterker in het leven te staan.
Wanneer leerlingen hun gevoelens en gedachten durven te delen, merken ze dat ze zowel thuis, op school, als in hun vrije tijd beter met elkaar omgaan."

Thomas: "Een les die me is bijgebleven, gaat over de 5G’s."

Docent THINK les: "De 5G’s leren ons dat ‘shit happens’, zoals wij het noemen.
In het leven gebeuren dingen waar je geen invloed op hebt."

Puck: "Het leven is niet altijd makkelijk, en het doel van THINK is om jongeren te laten zien dat hun problemen normaal zijn,
maar ook hoe ze invloed kunnen hebben op hun eigen denken en gedrag."

Thomas: "Vaak gaan de lessen over thema’s die betrekking hebben op jezelf en hoe je je daarbij voelt.
Ik herinner me een keer dat de docent verschillende plaatjes op de grond legde.
We begonnen met het onderwerp roddelen.
Dan ga je nadenken: hoe denk je daar eigenlijk over? Maak er eens een gedachte van."

Docent THINK les: "Wat is zo’n gedachte die je zou kunnen hebben?"

Thomas: "Ik denk dat alles twee kanten heeft. Je kunt je er verdrietig over voelen, maar je kunt ook denken: ‘misschien zijn ze wel jaloers op mij’."

Puck: "Onze THINK-lessen worden gegeven door een externe trainer, samen met de mentor van de klas.
De trainer zorgt voor de inhoud, terwijl de mentor zich richt op het pedagogische aspect."

Thomas: "De mentor weet wat er speelt in de klas, omdat hij of zij altijd aanwezig is."

Puck: "Deze samenwerking is cruciaal, omdat de mentor de leerlingen het beste kent en zorgt voor een veilige sfeer in de klas.
Als er gevoelige onderwerpen spelen, bespreken we dat altijd van tevoren."

Thomas: "Ik vind mijn mentor heel gezellig. Hij is grappig en een beetje gek.
De gesprekken die ik met hem heb, gaan over van alles: mijn thuissituatie, hoe het op school gaat, of als ik ergens hulp bij nodig heb.
Gesprekken met de mentor zijn niet verplicht, maar je moet zelf aangeven als je behoefte hebt aan een gesprek,
want ze kunnen niet altijd aanvoelen hoe jij je voelt."

Puck: "Tijdens de lessen ontstaat er vaak meer openheid.
Leerlingen durven zich kwetsbaar op te stellen en te delen wat er in hun leven speelt.
Als we merken dat een leerling geraakt wordt door een lesonderwerp of een activiteit, bespreken we dat persoonlijk met hen, of soms in de groep."

Thomas: "Na zo’n gesprek voel ik me altijd opgelucht. Het fijnste is dat alles wat we bespreken onder vier ogen blijft.
Dat geeft me een heel veilig gevoel."

Puck: "Als docent geef je veel meer dan alleen les in je vakgebied. Je voedt op, coacht, ondersteunt, en troost.
THINK-lessen bieden een context waarin je al die facetten van het docentschap kunt laten zien."

Thomas: "Ik voel me hier echt op mijn gemak. Mensen accepteren me zoals ik ben."

Puck: "Het welzijn van leerlingen stopt niet wanneer de schoolbel gaat, een boek dichtslaat, of het schoolplein wordt verlaten.
Het is verweven in alles wat ze doen, denken en voelen. Dat is de kern van THINK."

TEKST IN BEELD: Geïnspireerd? - MIND Us
We helpen je graag verder. Kijk op www.mindus.nl/onderwijs voor meer informatie.

MIND Us

Wil je meer weten over MIND Us? Ga dan naar mindus.nl. Hier kun je meer lezen over dit platform, dat krachten bundelt, (vernieuwende) initiatieven stimuleert en zorgt dat mentale problemen van jongeren de juiste aandacht krijgen.

  • Footerlogo Nationaal Programma Onderwijs