Zesde voortgangsrapportage Nationaal Programma Onderwijs
Vandaag is de zesde voortgangsrapportage over het Nationaal Programma Onderwijs in het funderend onderwijs aan de Tweede Kamer gestuurd. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap monitort de voortgang van het programma per onderwijssector. Zo krijgen we inzicht in de uitvoering van het programma en de opbrengsten voor de leerlingen. Deze uitkomsten vatten we samen in een voortgangsrapportage, die we delen met het onderwijsveld en de Tweede Kamer.
Uitvoering programma
Naast de zesde voortgangsrapportage is ook de vijfde voortgangsbrief van het Masterplan Basisvaardigheden verzonden. Beide laten gemengde resultaten zien. In het basisonderwijs is er herstel zichtbaar, met verbeteringen in basisvaardigheden zoals lezen en rekenen-wiskunde. Echter, in de onderbouw van het voortgezet onderwijs blijven de prestaties dalen, vooral op het gebied van taal.
Herstel bij het welbevinden en de kansengelijkheid
Meer dan de helft van de schoolleiders in het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs ervaart bij leerlingen een verbetering in alle vaardigheden. Ook de NCO-onderzoekers zien op basis van lvs-gegevens in het schooljaar 2023-2024, vier jaar ná corona, gemiddeld een hogere leergroei bij begrijpend lezen en rekenen-wiskunde ten opzichte van de periode voor het uitbreken van de pandemie. Het herstel is ook zichtbaar bij het welbevinden van vo-leerlingen en de kansengelijkheid in het basisonderwijs.
Basis op orde
Staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie): “Ik ben erg blij met de hoopvolle signalen van scholen die actief aan de slag zijn met het Masterplan basisvaardigheden en de positieve cijfers uit het primair onderwijs. Dat is echt een trendbreuk. We zien dat de aanpak van het Masterplan werkt. Maar er is nog veel werk te verzetten, want we zijn er nog lang niet. Het beeld in met name de onderbouw van het voortgezet onderwijs is zorgelijk. Het herstel van deze leerprestaties is er een van een lange adem. De urgentie om tot verbetering te komen is daarom onverminderd groot. Ik ga door met het Masterplan en dat geef ik een extra impuls met het Herstelplan kwaliteit onderwijs, waar ik nu met het veld aan werk. Hiermee brengen we de basis op orde, met een focus op lezen, schrijven en rekenen.”
Laatste schooljaar
Het einde van het NP Onderwijs is in zicht. Voor het primair en voortgezet onderwijs is schooljaar 2024 – 2025 het laatste reguliere loopjaar van het NP Onderwijs.
Bekijk hier de zesde voortgangsrapportage.