Veelgestelde vragen over het Nationaal Programma Onderwijs in het algemeen
- Scholen volgen ook nu al de ontwikkeling van hun leerlingen, bijvoorbeeld met een leerlingvolgsysteem. Scholen krijgen daarmee zelf in beeld of en hoe snel vertragingen worden ingelopen. De Inspectie van het Onderwijs zal vanuit haar stelseltaak aanvullend onderzoek doen.
- De overheid zet een jaarlijkse resultatenmonitor op, die een landelijk beeld geeft van de ontwikkeling van de vertragingen, onderwijsresultaten en schoolloopbanen van leerlingen.
- De overheid monitort welke maatregelen scholen inzetten en hoe de uitvoering daarvan verloopt. Daarvoor vragen we scholen om aan het begin van het schooljaar vast te leggen welke maatregelen zij willen inzetten, daarnaast zullen we een steekproefonderzoek doen onder een deel van de scholen.
- We onderzoeken de effectiviteit van een aantal maatregelen op het terugdringen van vertragingen. Elk half jaar vatten we de resultaten van de verschillende onderzoeken en monitors samen in een voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer.
De overheid verwacht dat scholen voor de zomer van 2021 een schoolprogramma hebben gemaakt waarmee de medezeggenschapsraad heeft ingestemd. Dat schoolprogramma is gebaseerd op een analyse van de behoeften van leerlingen (de ‘schoolscan’). In het schoolprogramma zijn de gekozen maatregelen uit de menukaart beschreven. Ook informeren scholen de gemeente over de schoolscan en het schoolprogramma. Scholen beantwoorden bij het begin van het schooljaar 2021-2022 een aantal vragen van het ministerie van OCW. Aan het eind van het jaar leggen schoolbesturen verantwoording af in het jaarverslag.
Het tijdpad in de brief aan de scholen is bedoeld als suggestie: schoolscan in april, kiezen van interventies in mei, het maken en vaststellen van de plannen in mei/juni. Het is niet verplicht om de stappen precies op deze momenten in de tijd te zetten. Scholen bepalen zelf hoe ze dat tot aan de zomervakantie doen.
Het is nu al duidelijk dat leerlingen door de coronacrisis vertraging hebben opgelopen. Er zijn natuurlijk verschillen tussen leerlingen en scholen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een uitgebreid onderzoek dat de Inspectie van het Onderwijs in 2020 heeft uitgevoerd naar de gevolgen van corona voor het onderwijs.
De problemen zijn zo dringend dat scholen nu aan de slag moeten kunnen met het maken van een plan om de opgelopen vertragingen de komende jaren aan te pakken. Scholen kunnen die plannen alleen uitvoeren als zij zekerheid hebben over extra geld hiervoor.
Met verschillende onderzoeken houdt de overheid een vinger aan de pols om te zien hoe de opgelopen vertragingen worden ingelopen. Het is aan een nieuw kabinet om te besluiten over voorzetting van deze middelen.