Laten we praten! Peer listeners bij TU Eindhoven
Tijdens de coronapandemie zagen studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) hun leeftijdsgenoten worstelen met verschillende problemen. Bijvoorbeeld op het gebied van hun geestelijke gezondheid of studievoortgang. Met NP Onderwijs-financiering kunnen betrokken studenten een training tot vertrouwenscontactpersoon volgen.
Deze ‘peer listeners’ verwijzen hun medestudenten naar passende ondersteuning die beschikbaar is binnen de universiteit. Hun boodschap? Wat je ook dwars zit, laten we het erover hebben! Student Diversity and Wellbeing Officer Lara Hofstra en vertrouwenscontactpersoon Arjun Tyagi delen hoe dit project helpt het welzijn van studenten te bevorderen.
Arjun Tyagi is vierdejaars Built Environment aan de TU/e. Als student uit India wil hij als peer listener graag een klankbord zijn voor andere internationale studenten. “Tijdens de pandemie vertelden internationale studenten me dat ze zich niet op hun plaats voelden. Ik kon hen helpen door mijn eigen ervaringen te delen.” Een andere belangrijke motivatie voor hem is om meer over andere mensen te leren: “Waar worstelen studenten mee, en met welke soorten problemen kun je allemaal geconfronteerd worden? Het heeft me geleerd om niet te oordelen, en mijn verwachtingen te managen als ik bijvoorbeeld met anderen in een project of een commissie werk.”
Voor studenten, door studenten
De universiteit ondersteunt het vertrouwenscontactpersonenproject, maar het is oorspronkelijk een studenteninitiatief, vertelt Lara. “Een paar studentenverenigingen in Eindhoven hadden al hun eigen vertrouwenscontactpersonen. Ze wilden het wat professioneler aanpakken, en vroegen me: waarom hebben niet alle verenigingen toegang tot een universiteitsbrede training en netwerk van vertrouwenscontactpersonen? Hun idee was dat een training specifiek gericht op de TU/e-supportstructuur peer listeners beter zou toerusten om hun medestudenten door te verwijzen naar de juiste plaatsen binnen de universiteit.”
Naar aanleiding van dit signaal lieten Lara en de studenten een training ontwikkelen voor nieuwe vertrouwenscontactpersonen. Daarbij legden ze de focus op de interne ondersteuningsstructuur en de sociale gemeenschappen binnen de universiteit. Uiteindelijk stelden ze een team samen van 25 getrainde peer listeners. Studenten die hulp zoeken kunnen online meer lezen over elke vertrouwenscontactpersoon, en contact opnemen met degene met wie ze zich het meest identificeren. Daarom is het belangrijk om het team van peer listeners divers te houden, legt Lara uit. “We willen het aantal mannelijke studenten, internationale studenten en LGBTQ+-studenten in het netwerk vergroten.”
Mentale gezondheid en meer
Doordat Lara in nauw contact staat met veel studenten en peer listeners, krijgt ze informatie over mogelijk zorgwekkende trends die zij opmerken. “Toen het project tijdens de pandemie van start ging, merkten we dat mentale gezondheid echt centraal stond. Studenten gaven aan: we zien onze medestudenten worstelen. Ze hebben soms heel donkere gedachten of glijden af naar een depressie.”
Arjun: “Tijdens corona vond ik zelf dat ik geluk had, omdat ik elke avond met mijn huisgenoten kon chillen. Maar ik hoorde van anderen dat ze conflicten hadden in hun studentenhuis, en sommige studenten woonden alleen en hadden geen contact met hun buren. Voor nieuwkomers zonder groot sociaal vangnet was starten op de universiteit tijdens corona een heel aparte ervaring.”
Studenten kunnen via e-mail contact opnemen met de peer listener van hun keuze. “Dan maken we een afspraak en praten we over wat hen dwarszit,” vertelt Arjun. De onderwerpen waarmee studenten zich melden variëren. Van mentale gezondheid tot financiële druk, vastlopen met de studie of moeite hebben met het ontwikkelen van een gezond sociaal leven. Arjun: “Mijn doel is niet om het probleem op te lossen, maar om ervoor te zorgen dat je de juiste hulp krijgt. Ik geloof daarnaast dat erover praten al verlichting biedt, en studenten het gevoel geeft dat ze niet alleen zijn. Door het inzicht dat anderen ook tegen problemen aanlopen.” Lara voegt eraan toe: “De vertrouwenscontactpersonen kunnen zelf ook altijd contact met mij opnemen. Dit is erg belangrijk, omdat sommige problemen waarmee studenten bij hen komen behoorlijk intens zijn. Dat heeft ook impact op de peer listener.”
Bereik en bewustzijn vergroten
Na afloop van de financiering van het NP Onderwijs krijgt het netwerk van vertrouwenscontactpersonen een vaste plek in de ondersteuningsstructuur van de universiteit. Een van de belangrijkste doelen van het project is de drempel verlagen om hulp te vragen. Het bereiken van meer medewerkers en studenten draagt daaraan bij, benadrukt Lara. Daarom promoten ze de peer listeners op schermen en tijdens de introductieweek.
Lara: “We onderzoeken ook de mogelijkheid om tijdens de verplichte eerstejaarsvakken aandacht te vragen voor de TU/e-ondersteuningsstructuur. Als we ons bereik vergroten kunnen we veel meer studenten helpen. Als we weten welke studenten het moeilijk hebben, kunnen we hen bijvoorbeeld stimuleren om hun vakken te blijven volgen, of helpen hun sociale leven op de campus te ontwikkelen.”
Er is nog werk aan de winkel als het gaat om bewustwording onder universiteitsmedewerkers, vindt Lara. “Ik wil het personeel graag aan boord krijgen, ook als het gaat om het belang van meer bewustzijn en sensitiviteit rondom diversiteit en inclusie. Dit zijn de mensen die pleitbezorger moeten zijn op dit gebied. Als team moeten we de studenten de boodschap geven: als je ergens mee zit, of als je grenzen zijn overschreden, is het oké als je er niet alleen uitkomt. Laat je stem horen, praat erover. Hier is een lijst met zorg- en ondersteuningsopties die we aanbieden. En als je met een medestudent wilt praten, ga dan naar een van de vertrouwenscontactpersonen!”
Bekijk een video over de peer listeners.