Jaarlijkse vragenlijst helpt Inholland bij het verbeteren van studentenwelzijn
Met een jaarlijkse vragenlijst meet hogeschool Inholland het welzijn, de betrokkenheid en het studiesucces van hun studenten. Én sturen ze het ondersteuningsaanbod bij om het studentenwelzijn te verbeteren.
Aandacht voor mentale gezondheid
De coronaperiode heeft grote impact gehad op het welzijn van studenten. Ook na de pandemie geven veel studenten aan nog last te hebben van verminderd mentaal welzijn, wat kan leiden tot meer studievertraging of studieuitval. Aandacht voor het onderwerp blijft dus belangrijk.
Met behulp van de NP Onderwijsmiddelen breidde het lectoraat Studiesucces van hogeschool Inholland de Studentenwelzijnsmonitor (SWM) verder uit. Deze jaarlijkse digitale vragenlijst meet hoe het gaat met de studenten op de hogeschool. Dankzij de extra middelen van het NP Onderwijs werd de SWM verder ontwikkeld, tot een veelzijdig hulpmiddel voor studenten en medewerkers.
Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.
Beeldtekst: Nationaal Programma Onderwijs.
Tamara Somai – Studentenpartner studentenwelzijnsmonitor:
Ik wil eigenlijk medestudenten meegeven dat het gewoon heel belangrijk is om je te laten horen. Mensen kunnen je niet helpen als ze niet weten wat ze kunnen doen of waarmee ze je kunnen helpen.
*Hiphop beat begint*
Logo’s Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Inholland Hogeschool en Nationaal Programma Onderwijs verschijnen in beeld.
Beeldtekst: Met het Nationaal Programma Onderwijs investeren onderwijsinstellingen tijdens en na corona in hun studenten.
Hogeschool Inholland.
Lisa Klinkenberg – Senior onderzoeker Studentenwelzijn Hogeschool Inholland:
De studentenwelzijnsmonitor is een jaarlijkse vragenlijst waar alle Inholland studenten voor worden uitgenodigd, en op basis van de uitkomsten van de monitor kunnen we weer interventies inzetten om het studentenwelzijn verder te verbeteren.
*Achtergrondmuziek*
Lisa Klinkenberg:
De studentenwelzijnsmonitor is vernieuwend in de zin dat studenten worden doorverwezen naar ander hulpaanbod, bijvoorbeeld Caring Universities, of het interne aanbod van Inholland. De meerwaarde van studenten betrekken in dit proces is dat de studenten toch met een andere bril kijken, bijvoorbeeld qua vragen om op te nemen, maar ook qua werving. Wat zou wel en wat zou niet werken?
*Achtergrondmuziek*
Tamara Somai:
Ik vond het heel leuk om gevraagd te worden als student, om mee te helpen aan de ontwikkelingen van dit project, omdat je er gewoon echt in wordt betrokken. Mijn persoonlijke inbreng is eigenlijk vooral het helpen met wat er nog in zou moeten komen. Verder was ik bij de werving heel erg actief en heb ik dus ook aan medestudenten gevraagd om hem in te vullen, ook te vragen wat ze ervan vinden.
*Achtergrondmuziek*
Tamara Somai:
Studenten die merken vooral dat het wel geloofwaardiger is als een andere student het ook vraagt. Als een docent iets vraagt, zit er toch een grotere drempel tussen.
Lisa Klinkenberg:
In die doorontwikkeling merkten we echt dat de blik van de studenten heel erg belangrijk is. Zo kwamen we eigenlijk blinde vlekken bij onszelf tegen, want de studenten gaven aan: laat afbeeldingen zien van studenten en docenten die echt herkenbaar binnen Inholland zijn gemaakt, en niet zomaar een stockfoto van het internet. Dat zijn eigenlijk allemaal verbeteringen die we hebben doorgevoerd. Dus dat het ook visueler is gemaakt en dat het nog meer gebaseerd is op de antwoorden die de studenten geven.
*Achtergrondmuziek*
Beeldtekst: Geleerde lessen.
1. Betrek studenten bij het vormgevingsproces én het verspreiden van de resultaten.
2. Deel de resultaten tijdig met je doelgroep voor meer draagvlak en bewustzijn.
3. Meet de effectiviteit van studentondersteuning regelmatig, en pas aan.
Lisa Klinkenberg:
Voor de zomervakantie in juni proberen we al de eerste terugkoppeling te doen, zodat collega's snel geïnformeerd zijn, maar dat het ook nog vers in het geheugen zit.
*Achtergrondmuziek*
Lisa Klinkenberg:
Dankzij de NPO-middelen hebben we het goed kunnen doorontwikkelen. Graag zouden we het eigenlijk nog verder willen uitdiepen, want we zien ook na de coronaperiode dat er nog steeds zorgen zijn. Dus continue aandacht voor studentenwelzijn blijft nodig.
*Hiphopbeat speelt*
Logo’s Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Inholland Hogeschool en Nationaal Programma Onderwijs verschijnen in beeld.
Beeldtekst: Bekijk meer voorbeelden op www.nponderwijs.nl.
*Hiphopbeat fadet uit*
Gerichte hulp voor studenten
Op basis van de antwoorden op de monitor worden studenten doorverwezen naar ondersteuning op maat, bijvoorbeeld de online cursussen op het platform MoodLift of het eigen aanbod van Inholland. Ook gebruikt Inholland de resultaten om het ondersteuningsaanbod te verbeteren, om beter aan te sluiten bij de vraag van studenten.
“Het is goed om even stil te staan en jezelf af te vragen hoe je in je vel zit”, zegt derdejaarsstudente Social Work Sylvia Groen in een interview tegen Inholland: “De Studentenwelzijnsmonitor houdt je een spiegel voor en je ontdekt dankzij de nuttige tips die je achteraf krijgt ook waar je terecht kunt als je hulp nodig hebt.”