Een sociale leeromgeving leidt tot succes: de Ontmoetingsschool van Firda

Als studenten zich verbonden voelen met hun opleiding en medestudenten, vergroot dit het studiesucces. Hoe creëer je meer verbinding op school? Mbo-school Firda ontwikkelde, met behulp van de NP Onderwijsmiddelen, een ‘ontmoetingsschool’ waar een sociale en inspirerende leeromgeving centraal staat.

Firda De Ontmoetingsschool
Beeld: ©Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Van ontmoeting tot studiesucces

Tijdens de coronacrisis, toen onderwijsinstellingen gesloten waren, was de verbinding opzoeken niet altijd makkelijk. Firda zette vanaf die periode daarom extra in op hun ‘Ontmoetingsschool’. Een project van sociale, inspirerende activiteiten en een betere gebouwinrichting, om de binding en het welzijn van studenten te verbeteren. Beleidsadviseur Stephanie Reijntjens: ‘Op het moment dat studenten met meer plezier naar school toe gaan en we aandacht hebben voor hun welzijn, zie je dat hun motivatie verhoogt. En dat heeft positieve effecten op hun studie.’ 

De juiste omgeving voor ontmoeting

Met behulp van de NP Onderwijsmiddelen ontwikkelde Firda een pakket van creatieve en sportieve activiteiten, waar studenten van de verschillende opleidingen elkaar kunnen ontmoeten. Ook creëerde Firda zit- en ontmoetingsplekken in de school, die uitnodigen tot gesprek. 

Reijntjens: ‘Ontmoeting nodigt uit tot verbinding. Ik denk dat ieder mens dat nodig heeft. Via de activiteiten verbreden studenten hun vorming en leren ze over zichzelf: wie ben ik, en wie wil ik zijn? Door de nieuwe ervaringen, en doordat zij zich laten voeden door andere perspectieven, groeien ze als mens.’
 

Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.

Stephanie Reijntjens – Beleidsadviseur Betekenisvol vakmanschap: Wij zien dat het mentaal welzijn van studenten natuurlijk wel een aandachtspunt is. Dat was het al, en door corona is dat denk ik alleen maar duidelijker aan het licht gekomen. Dat vraagt dus dat je meer doet dan bijvoorbeeld leerachterstanden inhalen. Dat sociaal welzijn is ontzettend van belang als het over studieresultaten gaat, en daarin zien we dus positieve resultaten.

*Rustige beat begint te spelen*

Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.

Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.

Logo Firda verschijnt in beeld.

Beeldtekst: Met het Nationaal Programma Onderwijs investeren onderwijsinstellingen tijdens en na corona in hun studenten.

*Rustige beat eindigt*

*Nieuwe muziek begint*

Beeldtekst: Firda Emmeloord.

Stephanie Reijntjens – Beleidsadviseur Betekenisvol vakmanschap: Firda is een ontmoetingsschool, en dat is een fusie geweest tussen een openbare school en een christelijke school. Dus werd het eigenlijk een logisch gevolg om te kijken naar: zouden we dan een school moeten zijn met een interlevensbeschouwelijk karakter, en dus ook je eigen levensbeschouwing en die van de ander leren kennen op het gebied van kunst, cultuur, beroep, sport, je religie, dat kunnen allemaal inspiratiebronnen zijn om elkaar op een ander niveau te leren kennen.

Desiree Veenema – Student Verpleegkunde: Je praat niet echt snel met een andere leerling, maar tijdens beleefweken of zo'n festival, dan kom je in groepjes bij elkaar en dan ken je elkaar niet, dan raak je aan de praat en dan kom je er toch wel achter dat je toch wel veel dingen gemeen hebt.

*Muziek*

Stephanie Reijntjens – Beleidsadviseur Betekenisvol vakmanschap: De NPO-gelden waren heel welkom, want daarmee konden we ook de ontmoetingsschool echt een boost geven. Dat doen wij vaak ook door een derde element toe te voegen in het kader van kunst en cultuur. Juist om dus eventjes weer iets te doen wat een nieuwe impuls geeft, wat je inspiratie geeft. Zo konden studenten zich opgeven voor allerlei cursussen. Van zeven weken gitaar spelen tot aan graffiti spuiten, en we hebben heel erg geïnvesteerd in onze inrichting van de gebouwen. Dus nu hoor je met regelmaat een heel mooi pianospel, er zijn gezellige zitjes, dus de studenten blijven langer hangen om met elkaar ook even te genieten in die school, en elkaar dus op die manier te ontmoeten.

*Muziek*

Desiree Veenema – Student Verpleegkunde: Ja, ik heb andere mensen ontmoet, waar ik eigenlijk nog steeds wel mee omga. Die zitten op een andere opleiding, dus dat is eigenlijk best wel geinig, dat je dan zo close kan worden met een andere student. Het gaat er uiteindelijk om dat je verbinding maakt met de studenten, dus dat is wat telt.

*Muziek*

Stephanie Reijntjens – Beleidsadviseur Betekenisvol vakmanschap: We hebben natuurlijk ook geïnvesteerd in dingen als een pingpongtafel. Want juist aan die pingpongtafel vindt heel veel ontmoeting plaats. Mensen sluiten aan zonder dat je elkaar al kent van tevoren, maar je sluit aan omdat je allebei eventjes een potje wilt pingpongen.

Desiree Veenema – Student Verpleegkunde: Sinds de pingpongtafel er staat, ben je toch wel hechter met andere studenten geworden. Waardoor je ook wel, in de pauzes bijvoorbeeld, dat je naar beneden gaat om met een andere student een potje te gaan pingpongen, waardoor het ook wel leuker wordt. Ik denk dat het voor de school wel een hele verbetering is. Sinds die bankjes en tafels daar allemaal staan heb je toch wel wat meer ruimte, en het brengt toch ook wel weer mensen bij elkaar.

*Rustige muziek speelt*

Beeldtekst: Geleerde lessen. Investeer in gezelligheid en comfort in de school. Stuur de aandacht via een ‘derde element’ zoals theater, een wandelroute of pingpongtafel. Stel studenten de vraag: wat betekent deze ontmoeting voor jou?

Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.

Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.

Logo Firda verschijnt in beeld.

*Rustige beat klinkt kort*

Beeldtekst: Bekijk meer voorbeelden op www.nponderwijs.nl.  

Een plek voor iedereen

Firda is een interlevensbeschouwelijke school, een plek waar mensen uit verschillende culturen en met verschillende levensstijlen en levensbeschouwingen naast én met elkaar kunnen leren en leven. Vanuit die denkwijze ontstond het idee voor de ‘Ontmoetingsschool’.

Reijntjens licht toe: ‘Ik hoop dat studenten, als ze geslaagd zijn, terugkijken op een tijd bij Firda waarin ze nieuwe ervaringen en perspectieven hebben opgedaan. En dat ze kunnen omgaan met andere perspectieven dan die van zijzelf. Een rijke schooltijd die hen stimuleerde om verder te kijken dan hun eigen referentiekader.’

Zie ook

  • Footerlogo Nationaal Programma Onderwijs