Veelgestelde vragen over samenwerking op school
Bij de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs voert de school de regie. Met de school bedoelen we niet enkel de schoolleiding.
Het is voor een effectieve aanpak van de leervertragingen van belang dat alle betrokkenen op school – schoolleiding, schoolbestuur, leraren, ouders, leerlingen, ondersteunend personeel, medezeggenschapsraad – tot een breed gedragen schoolprogramma en uitvoering daarvan komen.
Met het samenspel tussen alle betrokkenen op school wordt dus het geheel van overleg, rolinvulling en betrokkenheid van de verschillende actoren in de school bedoeld.
Het is voor een effectieve aanpak van de leervertragingen van belang dat alle betrokkenen op school tot een breed gedragen schoolprogramma en uitvoering daarvan komen. Ook de ouders vervullen hierbij een belangrijke rol, zowel op persoonlijke titel als in de medezeggenschap.
Het is daarom van belang om ouders tijdig te betrekken bij het maken van de schoolscan, het kiezen van de interventies en het opstellen van het schoolprogramma.
Voor de ouders is het van belang om tijdig en helder geïnformeerd te zijn over de uitkomsten van de schoolscan en het schoolprogramma met de gekozen interventies.
Schoolleiding en medezeggenschap hebben beide een proactieve rol bij de planvorming en uitvoering van de plannen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. Door vanaf het begin, het maken van de schoolscan, gezamenlijk op te trekken wordt het medezeggenschapstraject qua proces en inhoudelijke dialoog goed en duurzaam gevoerd. Uitgangspunt is dat schoolbesturen en scholen in samenspel met de medezeggenschap tot keuzes komen voor de besteding van de middelen. De medezeggenschapsraad heeft daarbij instemmingsrecht op de besteding van de middelen.
Bij het instemmingsrecht door de medezeggenschap moet worden afgewogen of het schoolprogramma dat door het schoolteam is opgesteld, impact heeft en een positieve bijdrage levert aan het aanpakken van achterstanden en vertragingen. In samenspraak kunnen school, schoolbestuur en medezeggenschap besluiten (een deel van) de besteding van de middelen op bestuursniveau in te zetten. Indien dit het geval is, heeft op deze bovenschoolse inzet van de middelen de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad instemmingsrecht.
Sterk Medezeggenschap heeft een handreiking voor medezeggenschapsraden, die hen kan helpen hun rol in het Nationaal Programma Onderwijs in te vullen. Op 17 mei verzorgde Sterk Medezeggenschap ook een webinar over het Nationaal Programma Onderwijs en de proactieve rol daarin van medezeggenschap.