Welbevinden op school: Hoe Tabor College d'Ampte haar leerlingen ondersteunt
Wanneer jongeren goed in hun vel zitten, presteren ze vaak beter op school. Scholen merken dit ook en richten zich daarom steeds vaker op het welbevinden van hun leerlingen. Het Tabor College d'Ampte in Hoorn is een van de scholen die daarom aan het welbevinden van leerlingen werken met behulp van de handreikingen van MIND Us.
Dit onafhankelijke platform, waarvan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap partner is, zet zich in voor een gezonde ontwikkeling van jongeren, onder meer op school. Door de extra middelen die scholen ontvingen uit het Nationaal Programma Onderwijs, kunnen soortgelijke interventies op scholen worden ingezet.
TOP-lokaal
Leerling Alina (15) vertelt in een video van MIND Us dat de school dat onder meer doet door de leerlingen een TOP-lokaal te bieden, waar ze zich even kunnen terugtrekken als ze daar behoefte aan hebben. ‘Als je je bijvoorbeeld even niet lekker voelt tijdens de les, of als je je even niet kunt concentreren.’ In het lokaal is altijd een docent aanwezig, die hulp en ondersteuning kan bieden als dat nodig is.
Handig gedrag
De school hecht sterk aan de kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid, vertelt adjunct-directeur Krystle Kors. Deze kernwaarden komen overal terug in het taalgebruik, het lesrooster en de schoolstructuur. Deze waarden vormen de basis van wat zij ‘Handig Gedrag’ noemen, een aanpak die is gebaseerd op het model Positive Behaviour Support. Ook Alina kent en waardeert ze: ‘Het houdt in dat je met respect met elkaar omgaat, dat je van elkaars spullen afblijft en dat je begrip hebt voor iedereen. Ik vind het belangrijk om bij jezelf te blijven, en er iets van te zeggen dat als je ziet dat anderen zich er niet aan houden.
KIC-lessen en coachgesprekken
De leerlingen hebben om de week een persoonlijk gesprek met hun coach. Voor Alina betekent dit niet altijd dat ze haar welbevinden hoeft te bespreken. "Als er niets bijzonders is, praten we gewoon gezellig over de leuke dingen waarmee ik bezig ben," legt ze uit. Daarnaast is er elke week een zogenoemde KIC-les (Kiezen, Inspireren, Creëren) voor de hele groep. In deze lessen leren leerlingen samen te werken en worden thema’s zoals pesten, onzekerheid en eenzaamheid bespreekbaar gemaakt. "Het mooie is dat de docent de inhoud van de les steeds meteen aanpast aan wat er op dat moment speelt," zegt Krystle, een docent van de school. Dit zorgt ervoor dat de lessen altijd aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
Met behulp van de KIC-app krijgt de school inzicht in de sociale verhoudingen en het welbevinden van de leerlingen. Zo kunnen ze subtiel ingrijpen, bijvoorbeeld door de klassenindeling aan te passen om een leerling die zich buitengesloten voelt te ondersteunen. Ook ondernemen ze direct actie als een leerling aangeeft zich minder gelukkig te voelen op school. Hoewel niet alles altijd perfect verloopt, zet de school zich volledig in om ervoor te zorgen dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt.
TEKST IN BEELD: Tabor d'Ampte – Goed voorbeeld in het voortgezet onderwijs - MIND Us
TEKST IN BEELD: Alina, Student Tabor College d'Ampte
Alina: "Ik ben Alina, ik ben vijftien jaar en ik zit op het Tabor College d’Ampte.
Ik volg de route Zorg en Welzijn.
We zitten in het TOP-lokaal, een ruimte waar je heen kunt gaan als je je even niet lekker voelt tijdens de les.
Of als je je gewoon niet meer kunt concentreren, kun je hier altijd terecht om even een time-out te nemen of je terug te trekken.
Er is altijd een docent aanwezig die meteen vraagt wat er aan de hand is, waarom je hier bent en die probeert je direct te helpen."
TEKST IN BEELD: Krystle Kors, Adjunct-directeur Tabor College d’Ampte
Krystle: "Ik heb er bewust voor gekozen om in het onderwijs te gaan werken.
Niet alleen om kennis over te dragen, maar omdat ik zelf heb ervaren hoe belangrijk het is om op school gezien te worden.
Op d’Ampte nemen we onze verantwoordelijkheid serieus.
Onze kernwaarden – respect, veiligheid en verantwoordelijkheid – zie je overal terug: in ons taalgebruik, het lesrooster en de structuur.
We noemen dat ‘Handig Gedrag’, gebaseerd op Positive Behavior Support."
Alina: "Dat betekent dat je respectvol met elkaar omgaat, van andermans spullen afblijft en begrip hebt voor ieders situatie, ongeacht welke dat is.
Ik vind het heel belangrijk dat je bij jezelf blijft. En als je ziet dat er iets met een ander gebeurt, dat je voor diegene opkomt en er iets van zegt."
Krystle: "Onze leerlingen krijgen elke week gerichte groepslessen en om de week een persoonlijk gesprek met hun coach."
Alina: "Als het gewoon goed met je gaat en je niets speciaals hebt te vertellen, heb je gewoon leuke gesprekken, zoals over wat je in het weekend hebt gedaan."
Alina: "Een verjaardag van een vriendin van mij."
Coach: "Leuk!"
Alina: "Als er wel iets is, gaat de coach daar met je over in gesprek en luistert ze heel goed."
Coach: "Bij jou kom je altijd heel erg blij over, alsof er niets aan de hand is."
Alina: "Dat klopt, ja. Ik voel me de laatste tijd echt heel goed."
Coach: "Wat fijn!"
Alina: "Al merk je dat er iets met iemand is, dan verwijzen we ze altijd gewoon door naar hun coach."
Krystle: "In de KIC-lessen leren leerlingen door te ervaren en te bewegen."
Alina: "Wij hebben KIC-lessen op d’Ampte, en dat gaat vooral over de samenwerking tussen leerlingen.
Het is ook een moment om je verhaal te doen als je ergens mee zit, zelfs voor een grotere groep."
Coach: "We kennen allemaal het spel met de KIC-bal. Ik heb het net aan een aantal al uitgelegd."
Krystle: "Wat deze lessen zo waardevol maakt, is dat de docent de inhoud aanpast aan wat er op dat moment speelt in de klas."
Alina: "Een voorbeeld van die thema’s is pesten, onzekerheden, eenzaamheid en prestatiedruk – onderwerpen waar we ons allemaal wel in kunnen herkennen.
Het is beter om erover te praten en dat iedereen het erover heeft."
Docent: "Heb je een vraag aan iemand? Aan hun twee. Zeg maar!"
Krystle: "Met de KIC-app krijgen we makkelijk inzicht in de sociale verhoudingen en het welzijn van de leerlingen.
Dit helpt ons om subtiel in te grijpen door bijvoorbeeld kleine aanpassingen te doen in de klassenplattegrond, om een kind dat zich buitengesloten voelt te helpen."
Alina: "Docenten willen daar graag van weten of het gebeurt, hoe vaak en bij wie, zodat ze er iets tegen kunnen doen."
Krystle: "Ik voel me heel goed, maar ik snap echt wel dat als je je minder goed voelt, het heftig kan zijn als je ouders dat te zien krijgen.
Ze zien niet letterlijk wat je invult, maar krijgen wel een grafiek te zien met hoe je je voelt, en daar staat dan een lijn op waar je ongeveer zit."
Krystle: "Gaat altijd alles perfect? Nee, zeker niet. Maar iedereen weet dat we er alles aan doen om te zorgen dat ieder kind gezien wordt."
Alina: "Ik vind het heel goed dat deze school zoveel organiseert, want als je je niet goed voelt op school, gaat dat natuurlijk ook ten koste van je cijfers en van alles."
Krystle: "Wil je ook op jouw school hiermee beginnen? Begin dan klein.
Praat als docent met je collega’s en kijk bijvoorbeeld naar de leerlingbesprekingen, hoe je die kunt aanpassen.
Door ook de leerlingen te bespreken die qua gedrag en cijfers juist niet opvallen, kom je soms tot hele mooie nieuwe inzichten."
Krystle: "Als schoolleider is het belangrijk om het welzijn van leerlingen uit te dragen in de visie en missie van de school.
Als een kind zich gezien voelt en met plezier naar school komt, leidt dat uiteindelijk ook tot betere resultaten."
TEKST IN BEELD: Geïnspireerd? - MIND Us
We helpen je graag verder. Kijk op www.mindus.nl/onderwijs voor meer informatie.
MIND Us
Wil je meer weten over MIND Us? Ga dan naar mindus.nl. Hier kun je meer lezen over dit platform, dat krachten bundelt, (vernieuwende) initiatieven stimuleert en zorgt dat mentale problemen van jongeren de juiste aandacht krijgen.